Programma Bouwen en wonen
Rekening 2023 | Begroting incl. wijzi-gingen 2024 | Begroting 2025 | Verschil | |
Financiën (* 1.000) | ||||
Lasten | 18.079 | 22.171 | 10.286 | |
Baten | 18.292 | 20.464 | 8.699 | |
Saldo | 213 | -1.707 | -1.588 | 119 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 97 | 574 | 72 | |
Onttrekkingen uit reserves | 322 | - | - | |
Per saldo mutaties reserves | 224 | -574 | -72 | |
Saldo inclusief mutaties reserves | 437 | -2.281 | -1.659 |
Toelichting begroting 2025 ten opzichte van begroting 2024 na wijziging:
Ruimtelijke Ordening | 205.000 |
---|---|
Grondexploitatie (niet bedrijventerrein | -508.000 |
Wonen en bouwen | 422.000 |
Totaal verschil | 119.000 |
Voornaamste verschillen:
Ruimtelijke ordening Er worden in 2025 minder uren toegerekend aan het taakveld ruimtelijke ordening dan in 2024, vanwege een verschuiving van uren tussen de verschillende taakvelden. De leges voor bestemmingsplannen zijn in 2025 hoger begroot dan in 2024, wat zowel een gevolg is van aangepaste tarieven als aan een toename in het aantal aanvragen. | 176.000 29.000 |
---|---|
Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | |
Alle kosten en opbrengsten die betrekking hebben op de diverse complexen waar bouwactiviteiten plaatsvinden inzake woonlocaties worden gesaldeerd en visa de post onderhanden werken overgeheveld naar de balanspost Voorraden bouwgrond. Echter niet alle mutaties worden geregistreerd (conform de richtlijnen die hiervoor in het BBV zijn gegeven). Het betreft met name mutaties inzake winstnemingen en stortingen in het fonds bovenwijks. Onderstaand worden de toelichtingen hierop gegeven. | |
Tussentijdse winstnemingen als onderdeel van onderhanden werken . | -118.000 |
Storting in reserve bovenwijkse voorzieningen als onderdeel van onderhanden werken | -384.000 |
Rentelasten "warme gronden" | -6.000 |
Wonen en Bouwen | 248.000 |
Voor het budget voor deelname aan (regionaal) onderzoek is in 2025 een lager bedrag begroot dan in 2024, gebaseerd op de uitgaven van de afgelopen jaren. | 43.000 |
In 2024 was er, door de toenemende werklast rond woonwagenzaken, zoals het opstellen van regelingen, het beheren van wachtlijsten en het toewijzen van standplaatsen, behoefte aan meer gespecialiseerde kennis en expertise. Dit leidde tot een toename van uitbesteed werk en resulteerde in een eenmalige extra kostenpost van € 25.000 in 2024, die is opgenomen in de 1e berap van dat jaar. | 25.000 |
Voor 2025 zijn de bij derden in rekening te brengen uren vanuit het cluster Projecten voor het kostenverhaal van nieuwe projecten hoger begroot dan in 2024, wat resulteert in hogere verwachte inkomsten in 2025. | 75.000 |
Met de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024 zijn er in dat jaar voor het eerst leges geïnd voor principeverzoeken. Vanaf 2025 is hiervoor ook een bedrag aan inkomsten begroot. Daarnaast is het begrote bedrag aan overige leges voor 2025 verhoogd op basis van de geïndexeerde legestarieven. Dit resulteert per saldo in een voordeel van € 31.000. | 31.000 |
Saldo verschil | 119.000 |
Toelichting op hoofdlijnen begroting 2025 ten opzichte van jaarrekening 2023:
Saldo begroting 2025 | -1.588 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2023 | 213 |
Nadelig verschil | -1.801 |
Ruimtelijke Ordening | -39.000 |
---|---|
Grondexploitatie (niet bedrijventerrein | -2.172.000 |
Wonen en bouwen | 410.000 |
Totaal verschil | -1.801.000 |
Voornaamste verschillen:
Ruimtelijke ordening | |
---|---|
De kosten voor interne uren binnen het taakveld ruimtelijke ordening zijn lager in vergelijking met 2023, voornamelijk omdat er vanaf 2025 minder bestemmingsplannen zullen zijn. | 202.000 |
De inwerkingtreding van de Omgevingswet is uitgesteld tot 1 januari 2024. Hierdoor konden de beschikbare middelen in 2023 niet volledig worden benut. Daarnaast werd het niet volledig gebruikte budget uit 2022 doorgeschoven naar 2023. Per saldo een nadeel van € 117.000. | -117.000 |
In 2023 is er niets gerealiseerd op het jaarlijks beschikbare budget voor planschade(advies). Voor 2025 is er opnieuw een bedrag van € 15.000 begroot. | -15.000 |
De leges voor bestemmingsplannen zijn in 2025 lager begroot dan de gerealiseerde inkomsten in 2023, voornamelijk omdat er vanaf 2025 minder bestemmingsplannen verwacht worden. | -94.000 |
Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | |
---|---|
Alle kosten en opbrengsten die betrekking hebben op de diverse complexen waar bouwactiviteiten plaatsvinden inzake woonlocaties worden gesaldeerd en visa de post onderhanden werken overgeheveld naar de balanspost Voorraden bouwgrond. Echter niet alle mutaties worden geregistreerd (conform de richtlijnen die hiervoor in het BBV zijn gegeven) Het betreft met name mutaties inzake winstnemingen en stortingen in het fonds bovenwijks. Onderstaand worden de toelichtingen hierop gegeven. | |
Tussentijdse winstnemingen als onderdeel van onderhanden werken. | 19.000 |
Storting in reserve bovenwijkse voorzieningen (via 010 BR08) als onderdeel van onderhanden werken. | -175.000 |
In 2023 is een bedrag van € 1.990.263 vrijgevallen uit de verliesvoorziening. Op begrotingsbasis worden voor 2025 géén mutaties voorzien | -1.990.000 |
In 2023 is uit de voorziening afgewikkelde complexen een bedrag vrijgevallen van € 12.815 voor het complex Van Lennepstraat. Voor de begroting 2025 worden geen mutaties voorzien | -13.000 |
Rentelasten "warme gronden" | -13.000 |
Wonen en Bouwen | |
In 2023 nam het aantal aanvragen toe, waardoor er incidenteel extra capaciteit werd ingehuurd om alle verzoeken te kunnen verwerken. Vanaf 2024 is deze extra capaciteit niet langer nodig, wat voor het jaar 2025 resulteert in een voordeel van € 126.000. | 126.000 |
In 2023 zijn er kosten gemaakt voor de implementatie van nieuwe software in het kader van de Omgevingswet, die op 1-1-2024 in werking is getreden. Voor 2025 zijn er geen kosten begroot voor de implementatie van deze software. | 294.000 |
Overige verschillen | -25.000 |
Saldo verschil | -1.801.000 |