Programma Duurzaamheid, Milieu en afval
| Rekening 2023 | Begroting incl. wijzi-gingen 2024 | Begroting 2025 | Verschil |
---|---|---|---|---|
Financiën (* 1.000) | ||||
Lasten | 11.462 | 13.059 | 12.979 | |
Baten | 10.450 | 12.144 | 12.048 | |
Saldo | -1.012 | -915 | -931 | -16 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 52 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen uit reserves | 0 | 0 | 0 | |
Per saldo mutaties reserves | -52 | 0 | 0 | |
Saldo inclusief mutaties reserves | -1.064 | -915 | -931 |
Toelichting begroting 2025 ten opzichte van begroting 2024 na wijziging:
Voornaamste verschillen:
Riolering | |
---|---|
De kosten voor exploitatie, onderhoud en vervangingsinvesteringen met betrekking tot riolering worden opgenomen volgens het vastgestelde Waterplan. Dit fluctueert jaarlijks. De kosten voor het onderhoud en overige exploitatiekosten met betrekking tot riolering zijn in 2025 hoger dan in 2024. | 578.000 |
Er worden meer uren toegerekend aan het taakveld riolering. Dit wordt veroorzaakt door de doorberekende loonindexeringen. | -48.000 |
De opbrengst rioolheffing is hoger door de tariefstijging op basis van het vastgestelde Waterplan en de inflatiecorrectie. | 259.000 |
Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de opbrengst rioolheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening riolering. Ten opzichte van 2024 is een hogere storting voorzien. | -782.000 |
Afval | |
De wijzigingen in de afvalinzameling per 5 februari 2024 zorgen voor hogere, niet begrote kosten. Het betreft hier onder andere kosten voor het opstellen, samenstellen en versturen van de informatiepakketten aan de inwoners, de aanschaf en het plaatsen van de ondergrondse papiercontainers, het plaatsen van behuizingen voor de bovengrondse papiercontainers, het drukken en hangen van containerhangers en de kosten voor de gratis wisselronde van de papiercontainers (aanschaf, communicatie en uitzetten). Dit heeft geresulteerd in extra kosten in 2024. | 88.000 |
Het verwerkingstarief van luiers zal vanaf 2025 fors stijgen van €111,30 naar ca. €180 per ton. | -48.000 |
Milieubeheer | |
In 2025 zijn er minder uren begroot voor het taakveld milieubeheer dan in 2024, als gevolg van een verschuiving van uren binnen de verschillende taakvelden. | 66.000 |
De Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB) vraagt onze gemeente om een bijdrage voor het jaar 2025. Deze bijdrage ligt hoger dan wat er voor 2024 was begroot. | -162.000 |
De kosten voor overlast door houtstook worden voor 2025 geschat op € 40.000. Voor 2024 waren hiervoor geen kosten begroot. | -39.000 |
De interne personeelskosten die kunnen worden doorbelast aan CDOKE, zijn van het begrote bedrag voor de kosten van CDOKE afgetrokken. Dit voorkomt dat deze personeelskosten dubbel worden opgenomen in de begroting. | 49.000 |
Overige verschillen | 23.000 |
Saldo verschil | -16.000 |
Toelichting op hoofdlijnen begroting 2025 ten opzichte van jaarrekening 2023:
Specificatie verschil:
Saldo begroting 2025 | -1.039.000 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2023 | -1.064.000 |
Voordelig verschil | 25.000 |
Voornaamste verschillen:
Riolering | |
---|---|
De kosten voor exploitatie, onderhoud en vervangingsinvesteringen met betrekking tot riolering worden opgenomen volgens het vastgestelde Waterplan. Dit fluctueert jaarlijks. De kosten voor het onderhoud en overige exploitatiekosten met betrekking tot riolering zijn in 2025 hoger dan in 2024. | -315.000 |
Er worden meer uren toegerekend aan het taakveld riolering. Dit wordt veroorzaakt door de doorberekende loonindexeringen | -192.000 |
De opbrengst rioolheffing is hoger door de tariefstijging op basis van het vastgestelde Waterplan en de inflatiecorrectie. | 774.000 |
Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de opbrengst rioolheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening riolering. Ten opzichte van 2024 is een hogere storting voorzien. | -230.000 |
Afval | |
In 2025 zal de bijdrage uit het afvalfonds hoger zijn dan in 2023. Vanaf 2024 ontvangen we voor het eerst een vergoeding op basis van de SUP-richtlijn (Single Use Plastics). Deze jaarlijkse vergoeding is bedoeld om de kosten te dekken die de gemeente al jarenlang maakt voor het opruimen, inzamelen en verwerken van zwerfafval. | 157.000 |
| -160.000 |
| -233.000 |
In 2024 wordt een nieuwe methode voor afvalinzameling geïntroduceerd. Hierdoor zullen de kosten voor het inzamelen van oud papier en PMD-afval in 2025 elk met € 299.000 stijgen ten opzichte van de werkelijke kosten in 2023. Daarnaast zullen de kosten voor het inzamelen van GFT-afval met € 38.000 toenemen. | -636.000 |
De opbrengst voor afvalstoffenheffing is in 2025 met de aangepaste tarieven, als gevolg van de wijziging in de inzameling, hoger dan in 2023. | 1.093.000 |
In 2025 worden er meer uren toegerekend aan het taakveld afval in vergelijking met de werkelijke uren van 2023. Dit is het gevolg van een toename in het aantal uren dat de buitendienst in 2025 aan dit taakveld zal besteden. | -51.000 |
Milieubeheer | -160.000 |
Sinds de invoering van de Omgevingswet in 2024 worden milieuleges berekend. In 2023 waren er daarom nog geen milieuleges van toepassing. | 106.000 |
De kosten voor overlast door houtstook bedroegen in 2023 €11.000. Voor 2025 worden deze kosten geraamd op €40.000. | -29.000 |
In 2023 hebben wij een specifieke uitkering ontvangen voor de lokale aanpak van isolatie. Dit bedrag is eenmalig verstrekt en wordt de komende jaren ingezet om slecht geïsoleerde woningen te verbeteren. Om deze reden is er voor 2025 geen bedrag begroot. | -55.000 |
Overige verschillen | -44.000 |
Saldo verschil | 25.000 |