Programma Sociaal domein
| Rekening 2023 | Begroting incl. wijzi-gingen 2024 | Begroting 2025 | Verschil |
---|---|---|---|---|
Financiën (* 1.000) | ||||
Lasten | 59.385 | 62.531 | 57.535 | |
Baten | 22.091 | 18.378 | 11.560 | |
Saldo | -37.294 | -44.153 | -45.976 | -1.823 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | ||||
Onttrekkingen uit reserves | 1.400 | |||
Per saldo mutaties reserves | 1.400 | |||
Saldo inclusief mutaties reserves | 35.895- | 44.153- | 45.976- |
Toelichting begroting 2025 ten opzichte van begroting 2024 na wijziging:
Voornaamste verschillen:
Aan dit programma worden in 2025 minder interne kosten toegerekend dan over 2024. Het grootste verschil is de overgang van gemeentelijke formatie naar Sterkhuis ter waarde van € 190.000. Daarnaast zijn op basis van de 1e bestuursrapportage in de begroting 2024 voor een bedrag van € 230.000 interne kosten begroot voor opvang Oekraïners en deze zijn niet begroot voor het jaar 2025. | 453.000 |
---|---|
Voor indexering van subsidies is een stelpost opgenomen in de begroting. | -342.000 |
Voor realisatie van de MFA aan de kasteellaan in Oudheusden is op basis van eerder besluitvorming een stelpost voor kapitaallasten opgenomen. | -225.000 |
Voor opvang van Oekraïners zijn de lasten per saldo in 2025 hoger dan in 2024 doordat er in 2024 sprake is van een hogere Rijksbijdrage. | -231.000 |
De uitgaven voor inburgering worden lager geraamd dan de voor het jaar 2024. | 87.000 |
Voor risico's in het sociaal domein is een bedrag begroot. Dit bedrag was in 2024 niet geraamd omdat er toen nog sprake was van een reserve sociaal domein. | -100.000 |
Per saldo zijn de kosten voor regionale jeugdhulp in de begroting 2025 lager dan in 2024. Dit is enerzijds het gevolg van de hoger ingerekende besparing voor de hogere subsidie (€ 500.000) aan Sterkhuis en anderzijds is sprake van een kosten stijging van de regionale jeugdhulp als gevolg van indexering. | 172.000 |
In de 1e bestuursrapportage 2024 zijn voor het sociaal domein incidenteel hogere kosten voor applicaties en ICT opgenomen. Hierdoor ontstaat in de vergelijking een voordelig effect in 2025. | 72.000 |
De kosten voor bijzondere bijstand en schuldhulpverlening zijn in 2025 hoger. | -52.000 |
De bijdrage aan Baanbrekers is op basis van hun begroting 2025 hoger opgenomen dan in de begroting 2024. | -727.000 |
De middelen die de gemeente ontvangt voor uitvoering van Participatie worden een op een doorgesluisd naar Baanbrekers. Over de jaren heen verschillen de bedragen. Voor 2025 wordt meer ontvangen dan over 2024. Op dit programma worden de lasten verantwoord en de rijksbijdrage wordt verantwoord bij de Algemene Dekkingsmiddelen als onderdeel van de algemene uitkering gemeentefonds. | -257.000 |
De kosten en het gebruik van rolstoelvoorzieningen en woningaanpassingen zijn gestegen door prijsstijgingen waardoor een bijstelling van het budget verwerkt is. | -30.000 |
De verwachting is dat kosten voor begeleiding (Zorg in Natura, via SIEM) ten opzichte van de begroting 2024 licht afnemen. Rekening houdend met de jaarlijkse indexering van tarieven en daarnaast de afname van het aantal cliënten worden de kosten voor 2025 lager geraamd. Onder begeleiding valt ook het maatwerk Wmo en de out-of-the-boxoplossingen (inzet vanuit Wmo voor oplossingen die wel bijdragen aan de oplossing, maar feitelijk geen ondersteuning zijn). Daarnaast is de tijdelijke bijdrage voor transformatie van het consortium (SIEM) lager dan in 2024. | 64.000 |
Het in de meerjarenbegroting opgenomen budget voor de kosten van hulp bij het huishouden (HBH) hebben we voor 2025 verhoogd met een indexering. In 2024 loopt het traject voor een nieuwe aanbesteding van hulp bij het huishouden. | -40.000 |
De kosten voor de inzet van Sterkhuis voor het jeugd en gezinsteam zijn in 2025 op basis van afzonderlijke besluitvorming in 2023 vastgesteld op € 2.760.000. Hiertegenover staat een besparing op kosten regionale-jeugdhulp van € 2.260.000. De meerkosten ten opzichte van 2024 bedragen € 500.000. | -690.000 |
In de begroting 2025 is geen bedrag voor de kosten van beschermd wonen opgenomen. Dit geeft een voordeel ten opzichte van 2024. | 150.000 |
Kosten voor de GGD zijn op basis van de voor 2025 vastgestelde begroting hoger. Dit is met name het gevolg van indexering van de inwonerbijdrage. | -58.000 |
Aan dit programma zijn in 2025 hogere kapitaallasten toegerekend in 2025. | -47.000 |
Overige verschillen | -22.000 |
Saldo verschil | -1.823.000 |
Toelichting op hoofdlijnen begroting 2025 ten opzichte van jaarrekening 2023:
Specificatie verschil:
Saldo begroting 2025 | -45.976 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2023 | -37.294 |
Nadelig verschil | -8.682 |
Voornaamste verschillen:
Aan dit programma zijn voor 2025 minder interne kosten toegerekend. In 2023 zijn er uren toegerekend aan de opvang Oekraïners. | 228.000 |
---|---|
Voor indexering van subsidies is in de begroting 2025 een stelpost opgenomen in de begroting. Ten opzichte van de jaarrekening 2023 is er ook sprake van een hogere subsidie aan ContourdeTwern voor de uitbreiding van inzet jongerenwerkers. | -494.000 |
Voor realisatie van de MFA aan de kasteellaan in Oudheusden is op basis van eerder besluitvorming een stelpost voor kapitaallasten opgenomen. | -225.000 |
Voor de opvang van Oekraïners ontstaat in de vergelijking met de jaarrekening 2023 een nadeel. In 2023 was sprake van een hoger ontvangen Rijksbijdrage dan de gemaakte kosten. Hiervoor heeft een budgetoverheveling plaatsgevonden. In de begroting 2025 zijn alleen de kapitaallasten worden geen kosten geraamd voor opvang Oekraïners. | -5.591.000 |
De uitgaven voor inburgering worden lager geraamd dan de voor het jaar 2025. | 71.000 |
Voor risico's in het sociaal domein is een bedrag begroot. Dit bedrag was in 2023 niet geraamd omdat er toen nog sprake was van een reserve sociaal domein. | -100.000 |
Voor het sociaal domein zijn de werkelijke kosten voor applicaties en ICT opgenomen en iets hoger dan in 2023. | -22.000 |
De kosten voor bijzondere bijstand en schuldhulpverlening zijn in 2025 hoger dan in 2023. | |
Per saldo zijn de kosten voor regionale jeugdhulp in de begroting 2025 lager dan in de jaarrekening 2023. Dit is enerzijds het gevolg van de hoger ingerekende besparing voor de hogere subsidie aan Sterkhuis en anderzijds is sprake van een kosten stijging van de regionale jeugdhulp als gevolg van indexering. | 735.000 |
De kosten voor armoedebestrijding waren in 2023 incidenteel hoger. Dit was met name het gevolg van de incidenteel ontvangen uitkering energiearmoede die uitbetaald is. In de vergelijking geeft dit een voordeel voor het jaar 2025. | 1.982.000 |
De gemeentelijke bijdrage aan Baanbrekers is in 2025 hoger dan de bijdrage in de jaarrekening 2023. | -1.754.000 |
De kosten voor wmo voorzieningen zijn in 2025 lager dan de werkelijke kosten in 2023. Dit is vooral het gevolg van de hogere kosten voor woningaanpassingen in 2023. | 74.000 |
De middelen die de gemeente ontvangt voor uitvoering van Participatie worden een op een doorgesluisd naar Baanbrekers. Over de jaren heen verschillen de bedragen. Voor 2025 wordt meer ontvangen dan over 2023. Op dit programma worden de lasten verantwoord en de rijksbijdrage wordt verantwoord bij de Algemene Dekkingsmiddelen als onderdeel van de algemene uitkering gemeentefonds. | -228.000 |
De kosten voor WMO begeleiding zijn voor 2025 hoger geraamd dat de werkelijke kosten over 2023. Dit is mede het gevolg van indexering van het budget. | -258.000 |
Het in de meerjarenbegroting opgenomen budget voor de kosten van hulp bij het huishouden (HBH) hebben we voor 2025 verhoogd met een indexering. Ten opzichte van de jaarrekening 2023 zijn de kosten fors hoger als gevolg van het hogere tarief dat van toepassing is vanaf 2024. | -1.060.000 |
In vergelijking met de jaarrekening 2023 zijn de kosten voor SterkHuis (het Heusdens Jeugd en Gezinsteam) hoger. De kosten zijn op basis van de nieuwe afspraken verwerkt in de begroting 2025. De kosten zijn in vergelijking met 2023 hoger. Daarnaast is vanaf 2025 sprake van omzetting van gemeentelijke formatie naar budget € 190.000 dat ook ingezet wordt door Sterkhuis voor de uitvoering van de taken. | -1.445.000 |
In de begroting 2025 is geen bedrag voor de kosten van beschermd wonen opgenomen. Dit geeft een voordeel ten opzichte van 2023. | 150.000 |
Kosten voor de GGD zijn op basis van de voor 2025 vastgestelde begroting hoger dan de werkelijke kosten in 2023. Dit is met name het gevolg van indexering van de inwonerbijdrage. | -514.000 |
Aan dit programma zijn in 2025 hogere kapitaallasten toegerekend in 2025. | -62.000 |
Overige verschillen | -169.000 |
Saldo verschil | -8.682.000 |