Programma Bestuur en beheer
| Rekening 2023 | Begroting incl. wijzi-gingen 2024 | Begroting 2025 | Verschil |
---|---|---|---|---|
Financiën (* 1.000) | ||||
Lasten | 6.716 | 6.958 | 7.140 | |
Baten | 2.131 | 2.177 | 2.064 | |
Saldo | -4.585 | -4.781 | -5.077 | -296 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 451 | |||
Onttrekkingen uit reserves | 0 | 2.574 | 0 | |
Per saldo mutaties reserves | -451 | 2.574 | 0 | |
Saldo inclusief mutaties reserves | -5.036 | -2.207 | -5.077 | 2.870 |
Toelichting begroting 2025 ten opzichte van begroting 2024 na wijziging:
Voornaamste verschillen:
Bestuur | |
---|---|
In 2025 zijn er minder uren begroot voor het taakveld bestuursorganen dan in 2024, als gevolg van een verschuiving van uren binnen de verschillende taakvelden. | 43.000 |
De salariskosten van het college zijn gestegen door de doorberekende loonindexeringen. | -37.000 |
De jaarlijkse bijdrage aan de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) is verhoogd. Dit komt deels door de toename van het aantal inwoners en deels door de toevoeging van enkele structurele diensten. | -37.000 |
De bijdrage aan de Regio van Brabant is in 2025 hoger, voornamelijk als gevolg van indexeringen. | -27.000 |
Burgerzaken | |
Enerzijds worden er meer kosten toegerekend aan het taakveld Burgerzaken door de inzet van het klantcontactcentrum vanwege de documentenpiek. Anderzijds zijn de kosten in 2025 lager dan in 2024, omdat in 2024 de verkiezingen hebben plaatsgevonden. Per saldo is er een nadelig effect van In 2025 worden lagere uitvoeringskosten voor verkiezingen begroot. Omdat er dat jaar geen verkiezingen plaatsvinden, zullen de uitgaven beperkt blijven tot de voorbereidingsfase voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2026. | -20.000 70.000 |
Beheer gemeentelijke eigendommen | |
In 2024 is eenmalig een inmeting van de gemeentelijke gebouwen uitgevoerd voor een bedrag van ongeveer € 100.000. Deze kosten zijn niet begroot voor 2025. | 100.000 |
Een indexatie van de erfpachtovereenkomsten zal in 2025 leiden tot meer opbrengsten dan in 2024. | 113.000 |
In de VJN 2024 is voor 2025 een eenmalig budget van € 130.000 opgenomen voor aanpassingen aan de binnenruimte van de Caleidoscoop. In de VJN 2024 is voor 2025 een eenmalig budget van € 75.000 opgenomen om te voldoen aan de zorgplicht op het gebied van elektrische veiligheid van de gemeentelijke gebouwen. | -130.000 -75.000 |
De taakstelling voor de verkoop van gemeentelijke eigendommen is afgerond. Zoals vermeld in de 1e bestuurrapportage van 2024 bracht de verkoop van twee percelen een bedrag van € 303.080 op. Voor 2025 zijn er geen verkoopopbrengsten begroot. | -303.000 |
Overige verschillen | 7.000 |
Saldo verschil | -296.000 |
Toelichting op hoofdlijnen begroting 2025 ten opzichte van jaarrekening 2023:
Saldo begroting 2025 | -5.077 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2023 | -4.585 |
Nadelig verschil | 492 |
Voornaamste verschillen:
Bestuur | |
---|---|
De salariskosten voor de raad en het college zijn als gevolg van een hogere wettelijke vaststelling toegenomen. | -143.000 |
De kosten voor Buurt Bestuurt vielen in 2023 lager uit dan begroot. Dit is deels omdat Buurt Bestuurt Venne Oost een bedrag heeft teruggestort vanwege het beëindigen van hun activiteiten. Daarnaast komt het verschil doordat de wijkbudgetten voor de Buurt Bestuurt-comités Kansrijk Elshout en Samen Nieuwkuijk in 2024 zijn uitgekeerd, terwijl ze betrekking hadden op 2023. | -97.000 |
De jaarlijkse bijdrage aan de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) is hoger vastgesteld. In 2023 is er een bedrag van € 76.343 gestort in de voorziening verlofsparen bestuur. Voor 2025 is er geen storting in de voorziening gepland | -62.000 76.000 |
De bijdrage aan de Regio van Brabant valt in 2025 hoger uit, door zowel de nieuwe afspraken die vanaf 2024 zijn gemaakt als de indexeringen. | -74.000 |
Burgerzaken | |
In 2025 worden aan dit taakveld meer kosten voor interne uren toegerekend dan daadwerkelijk in 2023. Dit is grotendeels te verklaren door een uitbreiding van de formatie en doorberekende loonindexeringen. | -169.000 |
In 2023 waren de uitvoeringskosten voor verkiezingen hoger dan de begrote kosten voor 2025 omdat er in 2025 geen verkiezingen zijn. | 202.000 |
In 2025 zijn de ICT-kosten en contractkosten hoger begroot in vergelijking met de werkelijke kosten van 2023, voornamelijk als gevolg van doorgevoerde indexeringen. | -35.000 |
In 2025 worden hogere legesinkomsten verwacht uit de afgifte van rij- en reisdocumenten dan in 2023, omdat deze vanaf 2024 weer vernieuwd moeten worden. | 249.000 |
Beheer gemeentelijke eigendommen | |
In 2022 vond de laatste taakstelling voor de verkoop van gemeentelijke eigendommen plaats. In 2023 was er sprake van een incidenteel voordeel, maar voor 2025 is er niets begroot. | 96.000 |
In de VJN 2024 is voor 2025 een eenmalig budget van € 130.000 opgenomen voor aanpassingen aan de binnenruimte van de Caleidoscoop. | -130.000 |
In de VJN 2024 is voor 2025 een eenmalig budget van € 75.000 opgenomen om te voldoen aan de zorgplicht op het gebied van elektrische veiligheid van de gemeentelijke gebouwen. | -75.000 |
In 2025 zal een indexatie van de erfpachtovereenkomsten zorgen voor hogere opbrengsten dan in 2023 is gerealiseerd. | 199.000 |
De taakstelling voor de verkoop van gemeentelijke eigendommen is voltooid. In 2023 zijn er verkoopopbrengsten gerealiseerd, maar voor 2025 zijn er geen verkoopopbrengsten begroot. | -531.000 |
Begraven | |
Vanaf 2023 is, conform VJN 2022, extra geld opgenomen in het budget voor onderhoudskosten om incidentele kosten voor begraafplaatsen te dekken. Deze kosten zijn in 2023 gerealiseerd. | 21.000 |
Overige verschillen | -19.000 |
Saldo verschil | -492.000 |