Home

Financiële begroting

Programma  Verkeer en vervoer

 

Rekening 2023

Begroting incl. wijzi-gingen 2024

Begroting 2025

Verschil

Financiën (* 1.000)

Lasten

6.543

6.725

7.009

Baten

781

399

468

Saldo

-5.762

-6.326

-6.541

215

Mutaties reserves

Stortingen in reserves

220

133

136

Onttrekkingen uit reserves

2.383

593

Per saldo mutaties reserves

2.163

-133

457

Saldo inclusief mutaties reserves

-3.598

-6.459

-6.085

Toelichting begroting 2025 ten opzichte van begroting 2024 na wijziging:

Voornaamste verschillen:

Verkeer en vervoer

Aan dit programma worden in 2025 meer interne uren toegerekend.

-77.000

Voor de Herinrichting van de Vismarkt is een bedrag opgenomen in de begroting.

-377.000

Het budget voor onkruidbestrijding op verharding is voor het jaar 2024 bij de 1e bestuursrapportage incidenteel verhoogd voor de meerkosten 2024.

87.000

In de voorjaarsnota is een stelpost opgenomen voor implementatie handboek technische installaties openbare ruimte.

-51.000

De kapitaallasten voor wegen zijn lager vanwege uitstel werkzaamheden GOL.

71.000

Er wordt rekening gehouden met hogere inkomsten voor degeneratievergoedingen.

65.000

De verwachting is dat de energiekosten van de openbare verlichting afnemen door het meer toepassen van LED-verlichting. Het budget 2025 is lager geraamd.

110.000

Voor het verstevigen bermen van bermen is een stelpost voor kapitaallasten opgenomen.

-15.000

Parkeren

Diverse kleinere verschillen op taakveld parkeren

-4.000

Overige kleine verschillen

-24.000

Saldo verschil

-215.000

Toelichting op hoofdlijnen begroting 2025 ten opzichte van jaarrekening 2023:

Saldo begroting 2025

-6.541

Saldo jaarrekening 2023

-5.762

Nadelig verschil

779

Voornaamste verschillen:

Verkeer en vervoer

Aan dit programma worden in 2025 meer interne uren toegerekend dan in het jaar 2023.

-86.000

In 2025 zijn er kosten herinrichting Vismarkt geraamd.

-287.000

Minder inkomsten degeneratievergoedingen geraamd in 2025 dan daadwerkelijk gerealiseerd over 2023.

-170.000

Er is een lagere raming van energiekosten openbare verlichting ten opzichte van 2023 door het meer toepassen van LED-verlichting

365.000

In de voorjaarsnota is een stelpost opgenomen voor implementatie handboek technische installaties openbare ruimte.

-51.000

Hogere afschrijvingslasten voor investeringen wegen door de raming van lasten voor het GOL.

-79.000

Hogere toegerekende rentelasten voor investeringen wegen.

-66.000

Hogere kapitaallasten openbare verlichting als gevolg van vervangingsinvesteringen.

-56.000

In 2023 was sprake van hogere kosten klein onderhoud wegen.

44.000

In 2023 waren de werkelijke kosten voor onderhoud openbare verlichting lager dan het budget dat hiervoor structureel beschikbaar is in de begroting.

-65.000

In 2023 waren de werkelijke kosten voor onderhoud civieltechnische kunstwerken lager dan het budget dat hiervoor structureel beschikbaar is in de begroting.

-30.000

In 2023 is een bedrag vrijgevallen uit de voorziening achterstallig onderhoud wegen. Dit geeft ten opzichte van de begroting 2025 een nadeel.

-198.000

De kosten voor uitvoering van het GVVP waren in 2023 lager dan het hiervoor structureel in de begroting opgenomen budget.

-25.000

Overige kleinere verschillen

-75.000

Saldo verschil

-779.000

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2024 18:55:50 met de export van 11/04/2024 18:42:46