Inleiding

In de begroting 2025 presenteren we een begroting waarbij het eerste jaar positief is en de raming vanaf 2026 negatief. Ten opzichte van het verwachte begrotingssaldo bij de voorjaarsnota (incl. verwerking meicirculaire) is het saldo verbeterd, maar nog steeds vanaf 2026 negatief. Dit wordt met name veroorzaakt door een daling van de algemene uitkering. In 2026 krijgen we circa 5,5 miljoen minder algemene uitkering dan in 2025.

De VNG heeft ook dit jaar een begrotingsadvies afgegeven bestaande uit twee delen. Het eerst deel is voor de meicirculaire uitgebracht (VNG begrotingsadvies maart 2024) en het tweede deel na de meicirculaire (VNG begrotingsadvies juni 2024). De VNG adviseert o.a. om de financiële en inhoudelijke consequenties van de bezuinigingen in beeld te brengen. Dit ligt in lijn met de keuzepalets die we momenteel aan het actualiseren zijn. Deze zijn echter niet in de begroting 2025 opgenomen, maar volgen een separaat traject waarover u wordt geïnformeerd.

Deels kunnen we aan de oproep van de VNG om de financiële en inhoudelijke consequenties tegemoet komen door te laten zien welke ambities we niet in onze begroting 2025 hebben verwerkt vanwege het financieel perspectief. Dit betreft de lijst met ambities uit de voorjaarsnota 2024 die hieronder is opgenomen. Hierin was een drietal PM-posten opgenomen (uitvoering Kennedybrug, Dorpshuis Herpt en initiatief dorpshuis D’n Bork). In het verlengde van uw motie bij de voorjaarsnota, om projecten met betrekking tot ontmoetingsplaatsen in kernen een hoge prioriteit te geven, zijn enkele initiatieven sinds de voorjaarsnota concreter geworden waardoor we een inschatting van de kosten kunnen geven. Ook voor de Kennedybrug hebben we een grove inschatting van de kosten gemaakt, waarbij de kosten, afhankelijk van verschillende varianten, tussen de € 3,3 en € 5,2 mln kunnen bedragen. Het bedrag dat hieronder is opgenomen gaat uit van de duurste variant.

Resultaat

De voorjaarsnota 2024 met daarbij de uitkomsten van de meicirculaire is de basis voor de samenstelling van deze begroting. In de voorjaarsnota is het beeld geschetst van de financiële positie in meerjarig perspectief. Een belangrijk financieel aspect, de vertaling van de meicirculaire gemeentefonds, kon nog niet in de voorjaarsnota worden meegenomen. Over de uitkomsten hiervan en het effect op het begrotingssaldo bent u naderhand geïnformeerd met een raadsinformatiebrief voor de raadsvergadering van 2 juli.
De voorjaarsnota 2024 en de meicirculaire zijn nu verwerkt in de voorliggende begroting 2025 en de meerjarenraming 2026 – 2028.
Hieronder worden de verschillen toegelicht tussen deze begroting en het financieel perspectief zoals dat in de voorjaarsnota 2024 (RV 2-7-24) en de raadsinformatiebrief over de meicirculaire 2024 (RIB 25-6-24) is geschetst.

Toelichting verschil begroting 2025 – 2028 en voorjaarsnota 2024 na meicirculaire

2025

2026

2027

2028

Eindsaldo begroting 2025 en meerjarenraming

3.849

-1.780

-1.566

-1.808

Saldi voorjaarsnota inclusief meicirculaire 2024

1.587

-3.324

-2.318

-2.185

Verschil begroting 2025 – voorjaarsnota na meicirculaire

2.262

1.544

752

377

De saldi van de nu voorliggende begroting zijn verbeterd ten opzichte van de voorjaarsnota inclusief de meicirculaire. Hieronder volgen de belangrijkste verschillen tussen de begroting 2025 en de voorjaarsnota 2024 voor 2025. Vervolgens worden de verschillen kort toegelicht

Toelichting verschillen Begroting 2025 – voorjaarsnota 2024 (incl. meicirculaire) (bedragen *€1.000)

Samenvatting analyse verschillen (* € 1.000)

2025

Verschuiving centrale huisvesting

V

503.000

Daling bijdrage baanbrekers

V

422.000

Salarislasten lager dan indexering meicirculaire

V

360.000

OZB-opbrengsten

V

345.000

Verschuiving afschrijvingslasten GOL

V

287.000

Verschuiving afschrijving mitigerende maatregelen GOL

V

225.000

Hogere opbrengsten (pacht en overig)

V

241.000

Toename ICT-kosten

N

-120.000

Lasten VPB

N

-100.000

Resterend verschil

V

99.000

Totaal

2.262.000

Toelichting verschillenanalyse

Voor- of nadelig

Bedrag
(* € 1.000)

Verschuiving centrale huisvesting

In de begroting 2025 is bij het nieuwe beleid het voornemen tot centrale huisvesting een jaar opgeschoven. Dit betekent ook dat de lasten een jaar opschuiven. Het voordeel in 2025 wordt voor het grootste gedeelte veroorzaakt doordat het afboeken van de boekwaarde opschuift.

V

503

Daling bijdrage Baanbrekers
De bijdrage van Baanbrekers, zoals die in hun kaderbegroting 2025 is opgenomen, is met de eerste begrotingswijziging gedaald met € 422.000. Dit komt met name doordat de rijksvergoeding voor participatie bij de meicirculaire hoger is dan in de kaderbegroting opgenomen en door aanpassing van de indexering van de salarislasten.

V

422

Salarislasten lager dan indexering meicirculaire
Bij verwerking van de meicirculaire is rekening gehouden met een indexatie van de salarissen van € 1 mln. Bij het opstellen van de begroting is de salarisstaat herberekend en zijn de verwachte salarislasten omlaag bijgesteld.

V

360

OZB-opbrengsten
De OZB-opbrengsten zijn geïndexeerd met 2,3% waarbij rekening is gehouden een waardecorrectie van de WOZ-waarden. Een verdere toelichting hierop vindt u bij de lokale heffingen. Het totale effect is € 345.000 positief.

V

345

Verschuiving afschrijvingslasten GOL
Vanwege verschuiving van besluitvorming over GOL is ook de daarmee gepaard gaande investering (en afschrijvingslasten) in de begroting opgeschoven. Voor 2025 leidt dit tot een voordeel van € 287.000.

V

287

Hogere opbrengsten (indexatie pacht en overig)
De pachtprijzen worden geïndexeerd conform de norm die de RvO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) daarin voorschrijft. Dit leidt tot hogere pachtopbrengsten. Daarnaast leidt de nieuwe uitgiftemethodiek voor geliberaliseerde pacht ook tot hogere opbrengsten. In totaal zijn de pachtopbrengsten hierdoor toegenomen met € 119.000. Verder stijgen naar verwachten de opbrengsten voor de verhuur van gemeentelijk eigendommen (gebouwen, sporthal) met name door indexatie, maar bijvoorbeeld ook door een gestegen verkoop van artikelen bij Die Heygrave.

V

241

Verschuiving afschrijving mitigerende maatregelen GOL
Idem aan de verschuiving van de afschrijvingslasten GOL verschuiven ook de lasten voor de mitigerende maatregelen GOL. Voor 2025 leidt dit tot een voordeel van € 225.000.

V

225

Toename ICT-kosten
De ICT-kosten zijn toegenomen door een hogere indexering, een upgrade van de applicatie voor telefonie naar een cloudoplossing waardoor de licentiekosten stijgen en door een toename in het aantal gebruikers. Totaal leidt dit tot een nadeel van € 120.000.

N

-120

Lasten vennootschapsbelasting
Op basis van de bij de jaarrekening 2023 opgestelde berekeningen verwachten we voor 2025 ca € 100.000 aan vennootschapsbelasting te moeten betalen, die vervolgens in 2026 weer kan worden verrekend met het geraamd negatief fiscaal resultaat over het boekjaar 2026.

N

-100

Resterend verschil per saldo positief

V

99

Totaal verschil

V

2.262

Algemene reserve

In de voorjaarsnota is een voorlopig beeld van het verloop van de algemene reserve (AR) gegeven. Ten opzichte van die stand zijn er nog enkele mutaties doorgevoerd. Dit betreft bijvoorbeeld de bijstelling van de winstneming van de grondexploitaties en de bijstelling van het verloop van de duurzaamheidmaatregelen voor gemeentelijke gebouwen. Ook is in dit overzicht de claim op de AR in relatie tot de woningbouwimpuls (RV 2-4-24) opgenomen.
In onderstaande tabel ziet u het verloop van de algemene reserve. Tevens is het minimumniveau aangegeven op basis van de berekening in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing. Een verdere toelichting op de algemene reserve vindt u bij de uiteenzetting van de financiële positie onder het Eigen vermogen.

Figuur 1 Verwacht verloop Algemene reserve

Structurele saldo

Voor het oordeel of de begroting structureel sluitend is, moet het saldo gezuiverd worden van  incidentele lasten en baten. Voor de provinciaal toezichthouder is dit saldo bepalend voor het oordeel over de begroting. Het structurele saldo meerjarig ziet er als volgt uit (een specificatie van de incidentele posten vindt u in de financiële begroting onder ‘meerjarig overzicht éénmalige baten en lasten’).

Presentatie van het structurele begrotingssaldo (x € 1.000):

2025

2026

2027

2028

Saldo baten en lasten exclusief reservemutaties

5.216

-205

236

-2.053

Toevoegingen (+) en onttrekkingen (-) aan reserves

-1.367

-1.576

-1.802

246

Begrotingssaldo na bestemming

3.849

-1.780

-1.566

-1.808

Waarvan incidentele lasten (+) en baten (-)

2.587

2.345

1.564

390

Structureel begrotingssaldo

6.437

565

-2

-1.418

In de verschillende handreikingen van de toezichthouder is voorgeschreven hoe dit overzicht opgesteld moet worden. De eerste correctie betreft alle mutaties van reserves; door het zuiveren van de reserves blijven de exploitatielasten en baten over.
Daarna worden incidentele lasten en baten uit de exploitatie gecorrigeerd. Dit zijn lasten en baten die naar de aard van de uitgaven als incidenteel worden aangemerkt. Zie het ‘meerjarig overzicht éénmalige baten en lasten’ in deze begroting.

Ombuigingen

Vanaf 2026 is het begrotingssaldo negatief. De uitwerking van het Hoofdlijnenakkoord van het kabinet zal (naar verwachting) concreter worden na Prinsjesdag (in de septembercirculaire). De septembercirculaire zal ook de laatste grote bijstelling van de algemene uitkering zijn voor de voorjaarsnota 2025, waarin we de keuzes met betrekking tot de ombuigingen willen voorleggen. Dan is er ook definitief zicht op het begrotingssaldo waar de scenario’s voor de ombuigingen op moeten worden gericht. Over de effecten van de septembercirculaire wordt u voor de behandeling van de begroting in de raad van 7 november geïnformeerd.
Op dit moment zijn we bezig om de keuzepalets te actualiseren. Hierover zullen we u binnenkort op een raadsinformatieavond bijpraten. We lopen  nog steeds op koers om begin volgend jaar met u de scenario’s voor ombuigingen te bespreken om vervolgens in de voorjaarsnota 2025 daarin een definitieve keuze te maken.

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2024 18:55:50 met de export van 11/04/2024 18:42:46