Structureel begrotingssaldo
Om vast te kunnen stellen dat sprake is van een structureel evenwicht is belangrijk dat inzicht bestaat in welk deel van de baten en lasten incidenteel zijn en welke structureel. In de begroting moet een limitatief overzicht van de incidentele baten en lasten worden gegeven. Hiertoe dienen onderstaande tabellen.
Structureel begrotingssaldo (bedragen * € 1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Saldo baten en lasten | 5.216 | -205 | 236 | -2.053 |
Toevoegingen en ontrekkingen aan reserves | -1.367 | -1.576 | -1.802 | 246 |
Begrotingssaldo na bestemming | 3.849 | -1.780 | -1.566 | -1.808 |
Waarvan incidenteel | 2.587 | 2.345 | 1.564 | 390 |
Structureel begrotingssaldo | 6.437 | 565 | -2 | -1.418 |
Omschrijving (bedragen in €) | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|
Baten: | ||||
Programma Economie en recreatie | ||||
Winstnemingen bouwgrondexploitatie bedrijven | 622.343 | 349.080 | 678.770 | - |
Subsidie soortenmanagementplan | 115.000 | |||
Programma Bouwen en wonen | ||||
Winstnemingen bouwgrondexploitatie wonen | 6.092 | 55.442 | - | - |
Onttrekkingen uit reserves | ||||
Algemene reserve: GOL | 10.960.000 | |||
Algemene reserve: capaciteit I&A | 170.000 | |||
Algemene reserve: Verduurzaming gem. gebouwen | 592.992 | 355.721 | 62.426 | 209.891 |
Onttrekking eenmalige kosten Vismarkt | 377.000 | |||
Onttrekking tbv achterstand boombeheer | 150.000 | 150.000 | 150.000 | |
Onttrekking reserve bovenwijkse voorzieningen tbv GOL | 1.000.000 | |||
Reserve bijdrage bedrijven GOL | 1.733.967 | |||
Onttrekking reserve bovenwijkse voorzieningen tbv Groenbeleidsplan | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
Onttrekking reserve Integraal huisvestingsplan onderwijsgebouwen (IHP) | 199.094 | |||
Totaal: | 1.873.427 | 1.090.243 | 14.595.163 | 418.985 |
Lasten: | ||||
Programma Bestuur en beheer | ||||
Aanpassing inrichting Caleidoscoop | 130.000 | |||
Eenmalige afboeking boekwaarde gemeentehuis Vlijmen | 435.000 | |||
Elektirsche veiligheid gemeentelijke gebouwen | 75.000 | |||
Sloopkosten bibliotheek MFA kasteellaan | 225.000 | |||
Programma Economie en recreatie | ||||
Soorten managementplan | 115.000 | |||
Wegwerken achterstanden beheer bomen (tlv AR) | 150.000 | 150.000 | 150.000 | |
Programma Verkeer en vervoer | ||||
Eenmalige lasten herinirichting Vismarkt (tlv AR) | 377.000 | |||
Impl. Bedrijfsdocument technische installatie openbare ruimte | 51.000 | |||
Programma Onderwijs | ||||
Haalbaarheidsonderzoeken IHP | 30.000 | |||
Programma Sociaal domein | ||||
Uitbreiding jongerenwerk (subsidie) | 212.000 | |||
Programma Bouwen en wonen | ||||
Omzetten omgevingsdienst inrichting naar MBA | 40.000 | 40.000 | ||
Overhead | ||||
Projectleiding I&A (VJN23) | 183.000 | 183.000 | ||
Viering 80 jaar vrijheid | 30.000 | |||
Toevoegingen aan reserves | ||||
Algemene reserve: dotatie winstnemingen bouwgrond bedrijven / wonen | 628.435 | 404.522 | 678.770 | - |
Dotatie aan reserve kapitaallasten | 592.992 | 355.721 | 13.756.393 | 209.891 |
Dotatie reserve onderhoud schoolgebouwen | 145.886 | 130.000 | 130.000 | 130.000 |
Dotatie reserve Integraal huisvestingsplan onderwijsgebouwen (IHP) | 1.146.315 | 1.140.985 | 897.243 | |
Dotatie reserve uitvoering baggerplan | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 |
Dotatie reserve bijdrage bedrijven GOL | 136.314 | 136.314 | 136.314 | |
Dotatie reserve bovenwijkse voorzieningen | 92.621 | 359.816 | 310.173 | 369.453 |
Totaal: | 4.460.563 | 3.435.358 | 16.158.893 | 809.344 |
Saldo incidentele lasten en baten | 2.587.136 | 2.345.115 | 1.563.730 | 390.359 |
Toelichting op het overzicht éénmalige baten en lasten
In de notitie ‘overzicht structurele en incidentele baten en lasten’ van de commissie BBV van 30 augustus 2018 is, vanwege het belang om te kunnen beoordelen of een begroting structureel in evenwicht is, een nadere duiding gegeven aan de begrippen structureel en incidenteel. Doel van de notitie is om het onderscheid tussen incidentele en structurele baten en lasten te verduidelijken, zodat de begrippen ‘incidenteel’ en ‘structureel’ meer eenduidig toegepast worden. Met structureel evenwicht wordt bedoeld dat structurele lasten worden gedekt door structurele baten. Voor het inzicht in de financiële positie op korte en langere termijn is het voor de raad van belang om een goed beeld te hebben van het structureel begrotingssaldo.
Structurele baten en lasten zijn baten en lasten die in beginsel jaarlijks in de begroting, meerjarenraming en jaarrekening zijn opgenomen. Voor structurele baten en lasten geldt in het algemeen, dat zij tot nadere besluitvorming voor onbepaalde tijd opgenomen zijn. Met andere woorden, er is (nog) geen einddatum bekend. Incidentele baten en lasten betreffen die posten die het begrotingssaldo incidenteel beïnvloeden. Het gaat om eenmalige zaken en om (meerjarige) projecten of subsidies als deze eveneens het karakter van tijdelijkheid c.q. eindig doel hebben. Het BBV geeft geen scherpe definitie wat incidenteel of structureel is. Dit wordt mede ingegeven door het ‘principle based’ zijn van het BBV. Gemeenten verschillen in aard, takenpakket, (politieke) keuzes en omvang van elkaar. Er zijn echter wel een aantal voorbeelden die in vrijwel alle gemeenten toepasbaar zijn. In de toelichting op de wijziging van het BBV in 2013 staat dat in principe alle toevoegingen en onttrekkingen aan reserves incidenteel van aard zijn. De bestemmingsreserve dekking kapitaallasten is hierop een uitzondering (hier staan immers voor langere tijd structurele kapitaallasten tegenover). Alle overige dotaties en onttrekkingen aan reserves worden allemaal beschouwd als een incidentele last/baat. De toelichting op de betreffende reserve kunt u onder de uiteenzetting van de financiële positie vinden, bij het Eigen vermogen.
Specifiek kijkend naar de tabel voor 2025-2028 kunnen de belangrijkste posten, naast de reserve mutaties, als volgt worden toegelicht:
Winstnemingen bouwgrondexploitaties bedrijven/wonen:
Winstnemingen uit grondexploitaties zijn altijd incidenteel. De komende jaren zijn in beide categorieën winstnemingen voorzien vanuit diverse complexen.
Soortenmanagementplan
In 2025 wordt een soortenmanagementplan (SMP) opgesteld. Dit betreft eenmalige kosten voor het opstellen van het plan. De kosten voor het opstellen De kosten voor het opstellen van het SMP worden door Woonveste en de provincie gedekt.
Eenmalige afboeking boekwaarde gemeentehuis Vlijmen
In de verwerking in de begroting van het voorstel om te komen tot centrale huisvesting is rekening gehouden met de sloop van het gemeentehuis in Vlijmen in 2025 hetgeen leidt tot een eenmalige afboeking van de resterende boekwaarde. Deze kosten zijn als incidenteel aangemerkt.
Elektrische veiligheid gemeentelijke gebouwen
Om de basis in het kader van elektrische veiligheid bij de gemeentelijke gebouwen op orde te krijgen is eenmalig een bedrag opgenomen van € 75.000 in 2025.
Sloopkosten bibliotheek MFA Kasteellaan
In de raming van het realiseren van de MFA Kasteellaan dient de bibliotheek op die locatie gesloopt te worden. Naar verwachting zijn dit incidentele kosten in 2025 € 225.000.
Eenmalige lasten herinrichting Vismarkt
Voor de herinrichting de Vismarkt dienen in 2025 eenmalige kosten te worden gemaakt welke niet activeerbaar zijn. Deze kosten, € 377.000, komen ten laste van de Algemene reserve.
Implementatie bedrijfsdocument technische installaties openbare ruimte
Om de verantwoordelijkheid voor elektrische installaties in de openbare ruimte in te vullen is het noodzakelijk om een nulmeting uit te voeren en gegevens in kaart te brengen. Hiervoor is in 2025
€ 51.000 opgenomen en dit betreft eenmalige kosten voor voorbereiding en implementatie.
Wegwerken achterstanden beheer bomen
Voor het wegwerken van achterstanden in de bomensnoei wordt vanaf 2025 tot en met 2027 jaarlijks een bedrag van € 150.000 beschikbaar gesteld. Dit wordt gedekt uit de Algemene reserve.
Haalbaarheidsonderzoek IHP
In het IHP zijn diverse uitvoeringsmaatregelen opgenomen voor de toekomst van de Heusdense Onderwijshuisvesting. Voor enkele maatregelen dient er een haalbaarheidsonderzoek of actualisatie van een haalbaarheidsonderzoek plaats te vinden, alvorens de uit te voeren maatregel vorm gegeven kan worden. Hiervoor is in 2025 eenmalig € 30.000 opgenomen in de begroting.
Compensatie jongerenwerk
Het aantal jongerenwerkers wordt in 2025, tijdelijk voor één jaar, uitgebreid. Dit is voor 2025 incidenteel verwerkt in de begroting. Hiervoor wordt de subsidie voor jongerenwerkers verhoogd met € 212.000. In dit jaar wordt bekeken of het beoogde effect bereikt wordt en of de uitbreiding verder moet worden doorgezet.
Omzetten inrichting naar milieubelaste activiteiten (MBA)
Als gevolg van de komst van de Omgevingswet wordt niet meer gesproken over milieu inrichtingen maar over Milieu Belastende Activiteiten (MBA). De Omgevingsdienst Midden -en West- Brabant (OMWB) is belast met de werkzaamheden rondom Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH-taken). Voor alle bestaande bedrijven dient te worden beoordeeld en vastgelegd welke MBA’s het bedrijf heeft onder de Omgevingswet. Het betreft een project en de kosten worden in de periode 2025 tot en met 2026 verwacht en zijn incidenteel van aard.
Projectleiding I&A
Als gevolg van diverse ontwikkelingen zoals de groei van de organisatie, uitval van medewerkers, het meer proactief willen acteren, steeds complexere applicaties en meer projecten waarbij de inzet van I&A noodzakelijk is de huidige formatie de dienstverlening richting het bestuur, de inwoners en de organisatie niet te waarborgen. De omvang van de groei en de complexiteit van de applicaties, de projecten en de contracten is echter nog niet exact in te schatten voor de toekomst en het ICT beleid moet nog vastgesteld worden. Daarom is de formatie tijdelijk uitgebreid voor 3 jaar (vanaf 2024) voor € 183.000. De tijdelijke formatie komt in 2026 ten laste van de Algemene reserve
Viering 80 jaar vrijheid
Voor de viering van 80 jaar vrijheid zijn incidenteel middelen opgenomen in de begroting van € 30.000. De viering hiervan loopt tot en met 5 mei 2025.