Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen

De gemeente is op dit moment eigenaar en beheerder van circa 3,03 miljoen vierkante meter verharding. Het wegenbeleid is erop gericht dat de gebruikers erop kunnen vertrouwen dat zij op een goede manier gebruik kunnen maken van de wegen.
Het gewenste onderhoudsniveau van de wegen is opgenomen in het IBOR-plan dat in 2021 door de raad is vastgesteld. In de raad van september 2022 is een meer gedetailleerde uitwerking in beleidsplan met uitvoeringsplan voorzien van een meerjarig kostendekkingsplan aan de raad voor gelegd.
Dit plan geeft een doorkijk van benodigde en beschikbare middelen. Er is daarbij onderscheid gemaakt tussen een planperiode van 1 tot 5 jaar op basis van weginspecties en een daarop volgende periode van 6 tot 10 jaar op basis van kosten kentallen en algemene uitgangspunten.
Het beleids- en beheerplan wegen, en dan met name de uitvoeringsplanning wordt elke twee jaar op basis van actuele weginspecties geactualiseerd. Zo ontstaat een voortschrijdende planning waarmee zo goed mogelijk aangesloten kan worden op de onderhouds- en herinrichtingsopgave van andere disciplines en relevante ontwikkelingen zoals de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat.
Onderhoudstoestand wegen:
Periodiek worden de wegen binnen de gemeente op kwaliteit geïnspecteerd volgens de CROW-richtlijnen. Met de resultaten van deze visuele inspectie kan er iets gezegd worden over de onderhoudstoestand. In het derde kwartaal van 2023 zijn de wegen opnieuw geïnspecteerd.
De kwaliteit van de wegvakken die worden beoordeeld op D-niveau ligt onder het vast gestelde kwaliteitsniveau waardoor sprake kan zijn van achterstallig onderhoud. Dit leidt echter niet automatisch tot acuut onveilige situaties en/of een situatie waarbij er sprake is van kapitaalvernietiging. Op basis van de inspectie is er geen sprake van onveilige situaties als gevolg van achterstallig onderhoud. De gegevens uit de weginspecties zijn verwerkt in het beheersysteem. De gegevens zijn vervolgens geactualiseerd in het uitvoeringsplan 2024-2025.
Hoewel in de standaard CROW-tabel de term kapitaalvernietiging wordt gebruikt bij kwaliteitsniveau D is dat zeker niet in alle gevallen per direct het geval. Dat hangt mede af van het type verharding (asfalt, beton of klinkers) en de ondergrond (zand, klein, veen). Bij elementverhardingen zal niet snel kapitaalvernietiging optreden, ook als het als kwaliteitsniveau D is aangemerkt.
Op basis van de in 2022 uitgevoerde nadere technische analyse en gelet op de criteria voor achterstallig onderhoud is gekozen een deel van de wegen aan te merken als kapitaalvernietiging als gevolg van achterstallig onderhoud waarvoor een aparte voorziening achterstallig onderhoud is gevormd.
Bij het vast stellen van het beleidsplan wegen in de raad van september 2022 is hiervoor een nieuwe voorziening “achterstallig onderhoud wegen” gevormd en gevoed met € 2.383.000. Bij een groot aantal van de daarin opgenomen wegen zijn in de periode 2022 tot en met 2024 de onderhoudsmaatregelen uitgevoerd. Bij het opmaken van de jaarrekeningen wordt beoordeeld of er een mutatie moet plaatsvinden op de stand van de voorziening. Dit is ook bij de jaarrekening 2023 nog gebeurd. Voor de overige wegen geldt dat deze geactualiseerd zijn in de uitvoeringsplanning voor 2024-2025.
Met de vaststelling van het geactualiseerde beleidsplan wegen ook besloten tot een structureel hogere dotatie aan de voorziening groot onderhoud wegen. Er is nu sprake van een jaarlijkse dotatie van € 2.163.320.

Deze pagina is gebouwd op 09/19/2024 11:55:31 met de export van 09/19/2024 11:43:17