Integraal huisvestingsplan Onderwijs
Wat willen we bereiken?
- De gemeente heeft de wettelijke zorgplicht voor onderwijshuisvesting. Op basis van de met de schoolbesturen overeengekomen ambities zorgen voor kwalitatief goede en gezonde onderwijshuisvesting voor kinderen in Heusden. De maatregelen en ambities zijn opgenomen in het Integraal huisvestingsplan onderwijs 2017 - 2026 (versie 2022).
Wat gaan we daarvoor doen?
- In 2024 actualiseren we samen met de schoolbesturen het huidige Integraal huisvestingsplan (IHP). In 2027 volgt een nieuw IHP.
- Rondom basisschool De Bussel, inclusief het maatschappelijk cluster, in de tweede fase van de Grassen loopt een zaak bij de Raad van state. In afwachting van de uitspraak bereiden we het project verder voor.
- De resultaten van een haalbaarheidsonderzoek (2023-2024) naar de diverse scenario’s voor huisvesting van het d’Oultremont College in Drunen zullen in het najaar van 2024 worden gepresenteerd aan de gemeenteraad.
- In 2024 wordt er bij een drietal basisscholen (te weten: De Vijfhoeven, De Wilgen en De Vlechter) samen met kinderopvangorganisaties en schoolbesturen onderzoek gedaan naar een oplossing voor het ruimtetekort voor onderwijs en het behoud van kindplaatsen voor kinderopvang, peuterspeelzaalwerk en voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Uitvoering hiervan zal waarschijnlijk plaatsvinden in 2025. Afhankelijk van de onderzoeksresultaten is de verwachting dat er fysieke onderwijs-, of kinderopvangruimte bijgeplaatst zal gaan worden.
- In 2024 zullen de resultaten van een onderzoek naar de (bijna) energie neutraliteit van het nieuwe schoolgebouw van basisschool De Groene Bogen aan de gemeenteraad ter besluitvorming worden voorgelegd. In 2025 vragen we de raad om een uitvoeringskrediet.
- De start van de upgrade basisschool ‘t Kompas staat gepland voor 2025. De uitvoering van de werkzaamheden zullen plaatsvinden, verspreid over schoolvakanties, in 2025.
Onderwijsachterstanden / Aanpak laaggeletterdheid
Wat willen we bereiken?
- Het bestrijden van onderwijsachterstanden. Dat willen we bereiken door kinderen zo vroeg mogelijk te ondersteunen. Daarmee vergroten we de kansen op een zo goed mogelijke schoolloopbaan.
- Met goede begeleiding en een passend aanbod, kunnen mensen hun basisvaardigheden verbeteren en beter meedoen in onze samenleving.
- Sociale en maatschappelijke organisaties communiceren zoveel mogelijk in begrijpelijke taal.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Monitoren dat er kwantitatief en kwalitatief voldoende peuteropvang en VVE-aanbod is voor kinderen met een taalachterstand of een risico daarop (de zogenaamde doelgroepkinderen). Om dit te bereiken blijven we partijen stimuleren om VVE aan te bieden en blijven we met hen in verbinding.. We komen hierbij met onze aanbieders tot een heldere doelgroepdefinitie en we maken nieuwe resultaatafspraken met de partners. We kijken ook samen met deze organisaties naar mogelijkheden om het aantal locaties, waar VVE wordt aangeboden, uit te breiden.
- We bewaken met het primair onderwijs en voorschoolse instellingen de resultaatafspraken over de doorlopende leerlijnen en de resultaten van VVE.
- Kinderen met taalachterstanden of een risico daarop (doelgroepkinderen) vroegtijdig signaleren en extra ondersteuning bieden zodat zij hun schoolloopbaan beter doorlopen.
- Ouders stimuleren dat zij hun kinderen naar VVE-voorzieningen laten gaan. Per geval bekijken we met partners hoe we ouders bewust kunnen maken van de toegevoegde waarde van VVE.
- Innovatieve manieren zoeken om laaggeletterde mensen die Nederlands als moedertaal hebben (de zogenaamde doelgroep NT1) meer te bereiken. Hiervoor zetten we ambassadeurs in en communicatie die meer gericht is op het bereik van deze doelgroep en aanbod in de vorm van meer maatwerk.
- In 2024 voeren we bovendien de aanbevelingen uit van een onderzoek naar meertalige communicatie door de gemeente. Zo verbeteren we onze eigen communicatie gericht op mensen die het Nederlands niet als moedertaal hebben.
- Gemeentelijke inzet en regie op het verbeteren van de basisvaardigheden van mensen die door gemeenten worden bereikt via de domeinen onderwijs, werk, gezin en gezondheid.
- De kamerbrief van 18 maart 2019 ‘Samen aan de slag voor een vaardig Nederland: vervolgaanpak laaggeletterdheid 2020 – 2024’ (Klik hier voor kamerbrief ) beschrijft afspraken over samenwerking door gemeenten, taalnetwerken en taalhuizen. Op basis van deze afspraken werken we samen met de gemeenten in de arbeidsmarktregio, Taalnetwerk Midden-Brabant en de Taalhuizen in deze gemeenten aan de uitvoering van vier programmalijnen. Deze programmalijnen staan in het Regioplan Midden Brabant ‘Samen begrijpen we elkaar’. Dit zijn:
- Begrijpelijke taal
- Laaggeletterdheid herkennen
- Bereik de doelgroep
- Aanbod basisvaardigheden.
- Stichting Bibliotheek Heusden heeft in het Meerjarenbeleidplan 2025-2028 de Programmalijn Leesbevordering & Mediawijsheid opgenomen die aansluit op onze doelstellingen.
Leerlingenvervoer
Wat willen we bereiken?
- Stimuleren dat kinderen zoveel mogelijk zelfstandig reizen met meer aandacht voor de ontwikkelmogelijkheden van een kind. Voor de kinderen die aangewezen zijn op aangepast vervoer zorgen dat dit veilig en verantwoord wordt uitgevoerd.
Wat gaan we daarvoor doen?
- We stimuleren leerlingen om zelfstandig te reizen als dat mogelijk is. Hiervoor wordt een gratis OV-pas (met begeleiderskaart) verstrekt. Nieuwe leerlingen kunnen hier een jaar lang mee oefenen. Ook buiten schooltijden. We kijken hierbij ook naar combinaties, omdat het overstappen naar het openbaar vervoer vaak niet ineens kan. We monitoren of leerlingen daarna zelfstandig kunnen reizen of andere, passende maatregelen nodig zijn.
- In het ‘Op Overeenstemming Gericht Overleg’ (OOGO) met het Samenwerkingsverband bewerkstelligen dat de beoordeling wel/niet passende school onafhankelijker wordt gemaakt.
- We voeren structureel overleg met het uitvoerend taxibedrijf over de uitvoering van het aangepast leerlingenvervoer en de monitoring van de gemaakte afspraken rondom duurzaamheid en efficiëntie van het vervoer.
Bestrijden schoolverzuim en aanpak vroegtijdige schooluitval
Wat willen we bereiken?
- Minimaliseren van schooluitval en vroegtijdig schoolverlaten.
- Vroegtijdig schoolverlaters en langdurig verzuimers terug begeleiden richting arbeid, dagbesteding of onderwijs.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Registreren van alle verzuimmeldingen en indien nodig interventie door de leerplichtconsulent.
- Vroegtijdige schoolverlaters in beeld brengen, houden en terug begeleiden naar een opleiding of een leerwerkplek om alsnog een startkwalificatie te behalen.
- Doorstroompunt (RMC) inzetten voor trajectbegeleiding en het terug begeleiden van jongeren naar werk/opleiding of onderwijs.
Brede samenwerking onderwijs
Wat willen we bereiken?
- Voor het gezamenlijk belang intensiveren van de relatie tussen de gemeente, de lokale onderwijsinstellingen, enkele onderwijsinstellingen buiten de gemeente, de kinderopvangorganisaties, Baanbrekers, jeugdhulp regio Hart van Brabant en het bedrijfsleven.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Met het onderwijs en andere partners overleggen we structureel over zaken als zorg, samenwerking, veiligheid op en om de scholen, gezond binnenklimaat, taalbevordering, kinderopvang en Integrale KindCentra (IKC).
- De Heusdense Educatieve Agenda (HEA) 2023-2027 onderstreept de samenwerking met de verschillende partners op het gebied van onderwijs en kinderopvang. In drie werkgroepen is in 2024 in beeld gebracht wat er nodig is om de doelen binnen de ambities te behalen. De ambities zijn:
- Eerlijke kansen
- Taalbevordering
- Fysiek en mentaal gezonde kinderen
- In schooljaar 2024/2025 voeren we de interventies uit. Na één jaar volgt een evaluatie om bij te sturen
- De eerste leerlingen stromen van basisonderwijs door naar voorgezet onderwijs en vanuit voortgezet onderwijs naar arbeid of beroepsopleiding. Vanwege de taalachterstand waarmee de leerlingen doorstromen signaleert men dat de uitstroom op een lager niveau plaatsvindt dan eigenlijk passend zou moeten zijn. Vanuit de schoolbesturen, vluchtelingenwerk en gemeente is hier doorlopend extra aandacht voor, voor zolang de Oekraïense leerlingen in Nederland verblijven. Er vindt structureel periodiek overleg plaats tussen alle belanghebbenden vanuit de scholen, regionale samenwerkingsverbanden en de gemeente om vast te stellen wat correcte interventies zijn, om vervolgens de interventies uit te voeren.