Kwaliteit Openbare Ruimte
Wat willen we bereiken?
- Vanuit een effectief beheer van de openbare ruimte bijdragen aan de kwaliteit van de leefomgeving voor onze inwoners, en het ondernemings- en vestigingsklimaat voor ondernemers en werknemers.
- Beeldkwaliteit van de openbare ruimte dat in overeenstemming is met het in het beleidsplan IBOR (Integraal beleidsplan openbare ruimte) vastgestelde kwaliteitsniveau. Die openbare ruimte is toegankelijk voor iedereen, ook voor mensen met een verminderde mobiliteit.
- De openbare ruimte zo inrichten dat deze uitnodigt tot bewegen.
- Via gerichte maatregelen in de openbare ruimte bijdragen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en het verminderen van geluidshinder.
Wat gaan we daarvoor doen?
- In 2024 is een meerjarenuitvoeringsprogramma vastgesteld: deze wordt uitgevoerd. Op basis van monitoring en inspectie stellen we periodiek een nadere integraal uitvoeringsprogramma op.
- In 2024 gaan we starten met het opstellen van een Leidraad Inrichting Openbare Ruimte (LIOR). In 2025 willen we dit afronden. In een LIOR zijn de technische en functionele eisen beschreven die we aan de openbare ruimte stellen. Denk bijvoorbeeld aan infrastructuur, groen, water en speelvoorzieningen. Daarnaast is het mogelijk om actuele thema’s, zoals klimaatadaptatie, circulaire economie en energietransitie, aan de LIOR te koppelen. De LIOR is richtinggevend bij een planuitwerking.
- Om het geld voor de openbare ruimte zo efficiënt mogelijk in te zetten, pakken we verschillende opgaven per gebied, wijk of straat zoveel mogelijk in samenhang op. Daarbij is multifunctioneel ruimtegebruik een noodzaak om verschillende opgaven te kunnen realiseren. Zo leggen we een goede basis voor ruimtelijke kwaliteit. Waar nodig stellen we voorafgaand aan herinrichtingsprojecten voor de openbare ruimte een samenhangende en richtinggevende stedenbouwkundige visie op.
- Het proactief begeleiden van initiatiefnemers die zelf wensen of ideeën hebben voor het gebruik of inrichting van de openbare ruimte. We kijken samen met de initiatiefnemers welke mogelijkheden er zijn en waar ruimte voor is en of het past binnen gewenste ontwikkelingen in onze gemeente. Dit doen we via de Initiatieventafel.
- Bij integrale herinrichtingsprojecten nagaan of er via het aanleggen van bijvoorbeeld geluidbeperkende voorzieningen een bijdrage geleverd kan worden aan het verminderen van verkeershinder.
- Waar mogelijk vormen we speelplekken om tot veilige beweeg- en ontmoetlocaties voor alle leeftijden. Op deze locaties worden andere ruimtelijke opgaven zoals waterberging en biodiversiteit geïntegreerd.
Openbare verlichting
Wat willen we bereiken?
- Toekomstbestendige en kosteneffectieve openbare verlichting gebaseerd op materiaalgebruik dat bijdraagt aan het gewenste kwaliteitsniveau van de openbare ruimte.
- Bijdragen aan een zorgvuldig energiegebruik door voor de openbare verlichting in 2030 een energiebesparing van 50% te realiseren vergeleken met 2013.
Wat gaan we daarvoor doen?
- We gaan verder met de jaarlijkse planmatige vervanging van de openbare verlichting. Daarbij vervangen we verouderde verlichtingsbronnen door Ledverlichting. Waar mogelijk passen we 'slimme verlichting' toe. Dat is verlichting die op afstand en/of per situatie te regelen is.
- In 2025 evalueren we het beleidsplan ‘openbare verlichting’. Op basis hiervan wordt een herijkt/nieuw beleidsplan gemaakt voor de jaren 2026 en verder.
- We zorgen voor veilige technische installaties in de openbare ruimte door een handboek hiervoor op te stellen en het onderhoud af te stemmen op het benodigde veiligheidsniveau.
- Bij herinrichtingsprojecten worden energiebesparende maatregelen getroffen. Daarnaast onderzoeken we innovaties en nemen we die mee binnen het project als dat mogelijk is.
- Kapotte armaturen worden vervangen door Ledverlichting.
- Bij nieuwe verlichting kiezen we voor materiaal en verlichting de meest functionele, maar ook duurzame, circulaire en energiezuinige toepassing. Het in 2020 vastgestelde programma van eisen gebruiken we als uitgangspunt.
- We gaan verder met de verkenning van het gebruik van de fysieke lantaarnpaal (denk daarbij aan combinatie met laadpalen, camera’s, etc.)
Ondergrondse infra
Wat willen we bereiken?
- Een duidelijk en overzichtelijk gebruik en inrichting van de ondergrondse openbare ruimte. Daarbij is de ruimtevraag voor nutsvoorzieningen, warmtenetten, telecomkabels, riolering, ondergrondse containers en boomwortels goed afgestemd.
Wat gaan we daarvoor doen?
- We stemmen periodiek af met de nutsbedrijven. Gelet op de grote opgaven zal de samenwerking veel intensiever worden. Hiervoor wordt eind 2024 /begin 2025 de eerste stappen gezet in de vorm van een samenwerkingsovereenkomst met Enexis.
- We gaan het handboek kabels en leidingen actualiseren.
- Eind 2024/begin 2025 wordt een verlegregeling opgesteld.
- Onderzoeken of het mogelijk is bij (nieuwbouw)plannen kabelgoten/mantelbuizen voor nutsbedrijven te realiseren.
- We gaan een impactanalyse opstellen over de ruimtevraag van de onder- en bovengrondse infrastructuur. Hierin trekken we op met de nutsbedrijven.
- We starten in 2024 met het opstellen van kaders en richtlijnen voor de plaatsing van transformatorhuisjes en verdeelstations. In 2025 willen we dit afronden.
Wegen en Civieltechnische kunstwerken
Wat willen we bereiken?
- Een kosteneffectief beheer van het wegennetwerk en de civieltechnische kunstwerken.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Uitvoeren van het meerjarenuitvoeringsprogramma 2024.
- Het verder uitvoering geven aan het Beleidsplan wegen 2022-2026 met aandacht voor sturing op levensduur, materiaalgebruik en duurzaamheid.
- Eind 2024 wordt (op basis van het meerjarenuitvoeringsprogramma) er een geactualiseerd uitvoeringsprogramma 2025 opgesteld. Daarin wordt zichtbaar welke onderhoudswerkzaamheden aan wegen in 2025 worden uitgevoerd.
- Het verder uitvoering geven aan het in 2020 vastgestelde Beheerplan civieltechnische kunstwerken 2021-2029. Een voorbeeld hiervan is het onderhoud aan de Burgemeester Schweitzertunnel. Het vervangen van enkele bruggen aan de Kuyperlaan in Vlijmen en Irenestraat in Oudheusden. Daarnaast zullen er werkzaamheden plaatsvinden aan verschillende civieltechnische kunstwerken in de vesting Heusden.
- Naast de reguliere onderhoudswerken zal er komende tijd, net als verleden jaar, aandacht gegeven worden aan de bermen in het buitengebied, maar ook de doorgaande fiets- en voetpaden binnen de gemeente.
Verkeersveiligheid
Wat willen we bereiken?
- Wij gaan voor nul verkeersslachtoffers en sluiten hierbij aan bij de campagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersslachtoffers’.
- Via alle vormen van vervoer (fiets, auto, te voet en openbaar vervoer) kom je vlot en veilig op je bestemming.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Uitvoering geven aan de onderzoeken en maatregelen uit het Meerjaren Uitvoeringsprogramma GVVP (Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan). Verkeersveiligheid heeft hierin een prominente rol, zoals maatregelen die zijn gericht op het verminderen van verkeershinder en verduurzamen van mobiliteit onder meer in schoolomgevingen.
- Planvoorbereiding (en waar mogelijk uitvoering) van diverse projecten die een bijdrage leveren aan een verkeersveiliger inrichting van de openbare ruimte. Hierbij krijgt het fietsverkeer (conform het Fietspadenplan GVVP) zoveel als mogelijk een hoge prioriteit. Belangrijke projecten zijn de volgende:
- Een veiligere inrichting van het oostelijk deel van de Tuinbouwweg, waarbij het fietsverkeer een centrale rol krijgt. Dit is inclusief het kruispunt Mommersteeg-Tuinbouwweg.
- Een herinrichting van de Priemsteeg en van de Vijfhoevenlaan (inclusief rotonde Mommersteeg en vrijliggend fietspad).
- De aanleg van een vrijliggend fietspad langs de Abt van Engelenlaan (dit is een onderdeel van de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat).
- Het verlagen van de snelheid op de route Heusdenseweg/Groenstraat
Daarnaast voeren we kleine verbeteringsmaatregelen uit die bijdragen aan de verkeersveiligheid. Dat doen we volgens het uitgangspunt Duurzaam Veilig.
- Samen optrekken met belangengroeperingen als Veilig Verkeer Nederland, de politie en de Fietsersbond. Dit doen we zodat wij goed in staat zijn verkeerssituaties veiliger te maken, en de openbare ruimte in te richten zodat deze toegankelijk is voor alle verkeersdeelnemers.
- In de samenwerking met VVN (Veilig Verkeer Nederland), maatschappelijke organisaties en scholen faciliteren wij ook activiteiten om verkeersdeelnemers voor te bereiden op (nieuwe) verkeerssituaties en (nieuwe) verkeersregels.
Duurzame mobiliteit
Wat willen we bereiken?
- Minder uitstoot van CO2, geluid, stank en trillingen veroorzaakt door gemotoriseerd verkeer.
- Omarmen van nieuwe technologieën en stimuleren van duurzame vervoersmogelijkheden.
- Een openbare ruimte creëren die uitnodigt om gebruik te maken van duurzame mobiliteitsvormen .
Wat gaan we daarvoor doen?
- We gaan maatregelen uitvoeren zoals opgenomen in het Meerjaren Uitvoeringsprogramma GVVP (Gemeentelijk Verkeers- en Vervoers Plan). Het belang van een duurzame en schone mobiliteit heeft hierin een prominente rol. Belangrijke uitgangspunten zijn: minder autoverplaatsingen, andere vervoersmogelijkheden (fiets, openbaar vervoer), schonere voertuigmotoren (onder andere via elektrisch/waterstof) in combinatie met het stimuleren van elektrisch vervoer door het aanbieden van voldoende oplaadpunten in de openbare ruimte. Ook de inzet van nieuwe infrastructuur of ander gebruik van bestaande kan een rol spelen. Een voorbeeld is het aanbieden van een snelfietsroute en andere fietsvoorzieningen.
- Samen met de provincie en onze buurgemeenten bereiden we de snelfietsroute tussen ’s-Hertogenbosch en Waalwijk voor.
- Samen met de provincie en de vervoersmaatschappij zorgen we dat de kwaliteit van het openbaar vervoer wordt geborgd en waar mogelijk wordt verbeterd. Dit met het oog op de nieuwe concessie voor het openbaar vervoer in de regio Oost-Brabant, waar Heusden voor openbaar vervoer deel van uitmaakt.
- Planuitwerking en zo mogelijk uitvoering van de mitigerende maatregelen die gerelateerd zijn aan de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL). Hieronder valt bijvoorbeeld de situatie op de Kennedybrug.
- Vanaf 2025 gaan we aan de slag met de nieuwe overeenkomst voor publieke laadpalen. We gaan elk half jaar proactief laadpalen plaatsen in de gemeente op basis van de prognoses van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur en de werkelijke prestaties van de bestaande laadinfrastructuur. Er komt een plankaart waarop alle laadlocaties die volgens de prognoses nodig zijn tot 2030 worden ingetekend. Te zijner tijd krijgen onze inwoners de mogelijkheid om mee te denken over goede locaties. Zo blijven we het elektrisch rijden in onze gemeente ondersteunen en stimuleren.
Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL)
Wat willen we bereiken?
- Verbeteren van de leefbaarheid in de kernen Vlijmen, Nieuwkuijk en Drunen door realisatie van goede aansluitingen op de A59 in combinatie met onder andere de realisering van ecologische verbindingszones, een goede parallelwegenstructuur en een waterbergingsgebied.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Op 24 november 2021 heeft de Raad van State een tussenuitspraak gedaan, waarbij is gesteld dat er een exercitie moet worden gedaan betreffende stikstof. Op 13 juni 2023 is er een zitting geweest n.a.v. de tussenuitspraak en de daarop aangepaste ingediende stukken bij de Raad van State. Op 14 februari 2024 heeft de Raad van State een tweede tussenuitspraak gedaan. De aanpassingen die hiervoor nodig waren zijn door Provinciale Staten in mei 2024 goedgekeurd en de stukken zijn verzonden aan de Raad van State.
- De verwachting is dat er uiterlijk 1 april 2025 een positieve uitspraak volgt. Vanwege de inschatting dat dit een positieve uitspraak zal zijn, is door de stuurgroep in juni 2024 afgesproken de aannemerscombinatie de voorbereiding te hervatten. De kostenraming zal geactualiseerd worden en er wordt gestart met de voorbereidingen voor de uitvoering. De financiële gevolgen worden in een extra kredietaanvraag voorgelegd aan de Raad voor de werkelijke uitvoering van het GOL project.
- Afhankelijk van de uitspraak in combinatie met de kredietaanvraag wordt bepaald op welk moment de werkelijke uitvoering kan starten, maar dit zal naar verwachting op zijn vroegst na de zomer van 2025 zijn.