Dromen.Doen.Heusden
Wat willen we bereiken?
- Als gemeente willen we een omgeving waarbinnen burgers, bedrijven en organisaties hun dromen waar kunnen maken. Zij moeten zelf ook bereid zijn hiervoor initiatief te tonen en inspanningen te verrichten. Zo is voor iedereen de hoogste mate van ontplooiing mogelijk: dat bedoelen we met Dromen.Doen.Heusden.
- De gemeente Heusden bekend laten zijn als aantrekkelijke plaats om te wonen, werken en recreëren.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Versterken van Dromen.Doen.Heusden. door regelmatig goede voorbeelden hiervan te communiceren via bijvoorbeeld de Doeners van de Maand en verder in het bijzonder vervolg te geven aan Dromen.Doen.Heusden.
- Interne doorontwikkeling van de merkgedachte Dromen.Doen.Heusden. zodat dit de rode draad is in de dagelijkse praktijk van onze organisatie. Iedere MogelijkMaker van de gemeente maakt met zijn houding en gedrag de merkbelofte waar bij onze doelgroepen. MogelijkMaken is geen marketing maar vakmanschap.
Samen thuis in Heusden
Wat willen we bereiken?
- Er zit ontzettend veel kracht, creativiteit en energie in onze dorpen en wijken. Inwoners, verenigingen en ondernemers weten vaak beter wat er speelt dan wij als gemeente. We ondersteunen goede initiatieven uit de samenleving en verkleinen ook langs deze weg de afstand tussen inwoners en overheid. Soms werkt het zelfs resultaatgerichter om als overheid een stapje terug te doen; van inwonersparticipatie naar overheidsparticipatie.
- Bij nieuwe plannen, groot en klein, betrekken we inwoners en andere belanghebbenden vroeg. Niet eenmalig of bij toeval, maar structureel. Hierbij zijn we eerlijk en duidelijk over wat wél en wat níet mogelijk is. Zo voorkomen we teleurstelling en creëren we draagvlak.
- Daarnaast betekent participatie dat we inwoners en ondernemers meer ondersteunen in hun rol.
Wat gaan we daarvoor doen?
- We kijken niet alleen naar de nabije toekomst maar ook naar de periode daarna. Dit doen we bijvoorbeeld in de Omgevingsvisie en Visie duurzame ontwikkeling Heusden. Een veranderende samenleving en de toename van het aantal taken dat op het bordje van de gemeente komt te liggen, maken het daarnaast nodig om zaken naar de toekomst wat anders te organiseren. Hiervoor hanteren we een aantal leidende principes.
- We willen de inwonersparticipatie begrijpelijker maken voor iedereen. Dit vraagt van college, raadsleden en medewerkers om meer in het midden van de samenleving te gaan staan en langs deze weg te zien en te horen wat er werkelijk leeft en er vervolgens op in te spelen. Wat kunnen inwoners verwachten, waar moeten ze aankloppen met initiatieven en hoe kunnen wij ze hierbij helpen? Het doel is gerichter op participatie in te zetten in plaats van op meer participatie. We werken hierbij vanuit het handelingsperspectief ‘Naar gerichter participeren’. Ook de wijkbezoeken van de gemeenteraad dragen bij aan het meer midden in de samenleving staan van gemeenteraad, college en medewerkers. Daarom gaan we met deze wijkbezoeken door.
- Wanneer de Wet versterking participatie op decentraal niveau op 1 januari 2025 in werking treedt, geldt een overgangstermijn om binnen 2 jaar een participatieverordening op te stellen. We gaan hiermee aan de slag.
- We blijven nadrukkelijk inzetten op het betrekken van jongeren bij het werk en de besluiten van de gemeente. Denk hierbij aan het jaarlijkse jeugdcongres, de jeugdburgemeesters/-ambassadeurs en interactieve (pizza)sessies met jongeren over onderwerpen die ze zelf belangrijk vinden. We hechten grote waarde aan de inbreng van jongeren en nemen dit waar mogelijk mee in de besluitvorming. Natuurlijk bepalen soms specifieke omstandigheden in hoeverre hieraan invulling gegeven kan worden.
- Wijken met Buurt Bestuurt en andere initiatieven worden ondersteund. We staan open voor invoering van nieuwe Buurt Bestuurt-comités in overige wijken. Ook op verzoek van de comités en ter verduidelijking, zijn de doelen voor Buurt Bestuurt en de werkwijze vervat in een kort kompas met een aantal spelregels. De Buurt Bestuurt-comités zijn daarbij betrokken geweest.
- We gaan door met het ondersteunen van initiatieven en het benutten van kennis uit de samenleving. Met de eerder opgedane ervaringen in de coronacrisis verkennen we hierbij nog nadrukkelijker de digitale mogelijkheden. Verder kijken we, mede aan de hand van de resultaten van het inwonerspanel, wat inwoners, ondernemers en organisaties vinden van inwonersparticipatie en hoe we hieraan beter invulling kunnen geven.
- We besteden meer aandacht aan het ophalen van wensen en ambities, zodat activiteiten en beleid van de gemeente nog beter kunnen aansluiten op de dromen van inwoners. De wensen en ambities kunnen we ophalen met bestaande kanalen zoals het inwonerspanel.
- We ondersteunen initiatieven vanuit de samenleving. Dat doen we voor initiatieven in de openbare ruimte via de “initiatieventafel” en voor bouwinitiatieven via de “omgevingstafel”. Ons doel hierbij is samen met initiatiefnemers én onze partners tot een snelle en integrale afweging te komen.
- We blijven werken aan een open en snelle communicatie. Voor wijkgerichte communicatie zoeken we de samenwerking met Buurt Bestuurt-comités en andere organisaties of groepen die actief zijn in de kernen van onze gemeente. Als gemeente faciliteren we hierbij de basis in de vorm van een webpagina per kern op www.heusden.nl, vergelijkbaar met www.heusden.nl/vliedberg. Op deze manier brengen we onze communicatie nog dichter op onze inwoners en sluiten we deze aan op hun directe woon- en leefomgeving. Doel is om in deze bestuursperiode voor alle kernen in onze gemeente op deze manier te communiceren.
- We blijven werken aan een zichtbaar gemeentebestuur. Dat doen we door zichtbaar en actief te communiceren over investeringen, werkzaamheden en activiteiten die we voor inwoners doen. We werken daarbij aan uitingen die in de openbare ruimte zichtbaar gemaakt kunnen worden. We gaan ook door met het organiseren van wijkbezoeken van de gemeenteraad en het college.
Regionale samenwerking
Wat willen we bereiken?
- We bundelen onze krachten in diverse samenwerkingsverbanden waardoor we een grotere rol van betekenis kunnen spelen en in staat zijn om publieke partijen gerichter te kunnen beïnvloeden en onderlinge afstemming te realiseren. Dit doen we primair vanuit onze eigen ambities. Grote maatschappelijke opgaven beperken zich namelijk niet tot onze gemeentegrenzen. Via samenwerking en door te komen tot sterk presterende en geprofileerde regio’s kunnen we een aantal van onze eigen ambities slimmer en efficiënter realiseren.
- Lokale en subregionale opgaven nadrukkelijker op de nationale en regionale agenda’s krijgen en zodoende de kans op realisatie te vergroten.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Afhankelijk van de opgave werken we samen in diverse regio’s zoals Hart van Brabant en De Langstraat. Maar dit doen we ook met andere samenwerkingsverbanden (zoals GGD, Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL), Meierij, Maasgemeenten, Vestingsteden), bedrijven en kennisinstellingen.
- We maken ons sterk om samen met onze partners in Midden-Brabant de speerpunten te realiseren uit de Kernagenda 2023-2027 Regio Hart van Brabant en de kaders van de begroting 2025 Regio Hart van Brabant.
Dienstverlening
Wat willen we bereiken?
- In een veranderende wereld kiezen mensen hun eigen kanalen om in contact te komen met de gemeente. Hier willen we graag op aansluiten. De gemeente richt haar kanalen zo in dat deze voor iedere inwoner in de gemeente toegankelijk zijn.
- We willen toegankelijk zijn voor iedere inwoner. We willen inwoners ook snel en persoonlijk helpen.
- De informatiebehoefte van inwoners en ondernemers is leidend bij het aanbieden van informatie. We bieden die informatie aan via schriftelijke kanalen. Voorbeelden daarvan zijn onze wekelijkse infopagina Nu & Morgen, flyers en brochures. We bieden informatie ook online of digitaal via de gemeentelijke websites, sociale media en e-mailnieuwsbrieven.
- Onze websites zijn bedoeld om inwoners en ondernemers zo goed mogelijk te ondersteunen bij het online regelen van de belangrijkste zaken die zij met de gemeente moeten regelen.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Inwoners en ondernemers ondersteunen bij de Omgevingswet. Op 1 januari 2024 is het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) helaas nog niet goed genoeg ingericht om de dienstverlening te ondersteunen. We gaan uit van een groeiproces van nog enkele jaren voordat het DSO helemaal goed werkt. Hiervoor zijn we afhankelijk van andere partners en de inspanningen van het Rijk. De Omgevingswet vraagt bovendien om een nieuwe manier van werken naast het doorgaan met de bestaande dienstverlening. De dienstverlening zal hier onder lijden. Daarom zorgen we voor aanvullende ondersteuning via de website. We zorgen ook dat vragen van initiatiefnemers goed terechtkomen binnen onze organisatie of andere organisaties. Volgens onze Heuse Service bieden we waar dat kan alternatieve kanalen voor de dienstverlening voor de Omgevingswet. Daarnaast is de intake-tafel in het leven geroepen en zal worden gecontinueerd in 2025. Hier worden ideeën/plannen besproken en getoetst op wenselijkheid en haalbaarheid. Zo krijgt de initiatiefnemer in beeld wat er met zijn idee/plan nog moet gebeuren voordat het vergunningenproces wordt gestart en er grotere kosten moeten worden gemaakt.
- We blijven zoeken naar nieuwe manieren om de dienstverlening vorm te geven. In 2023 zijn we bijvoorbeeld gestart met een onderzoek naar meer dienstverlening via beeldbellen. Ook zijn we aan het kijken of het aantal producten dat de inwoner digitaal kan aanvragen kan worden uitgebreid. Dit is een voortdurend proces. Daar gaan we mee door in 2025.
- Alle gemeenten verwachten vanaf januari 2024 een piek in de aanvragen van reisdocumenten als paspoorten en rijbewijzen. In 2024 hebben we maatregelen genomen om de wachttijden voor Burgerzaken ondanks deze piek zo kort mogelijk te houden. Eind 2024 evalueren we of dit voldoende werkt. Na de evaluatie kijken we hoe we hier in 2025 mee omgaan.
- We blijven duidelijke en transparante communicatie naar onze inwoners belangrijk vinden. Daarbij geven we ook de grenzen van de gemeentelijke dienstverlening aan. In 2025 gaan we door met het uitvoeren van de aanbevelingen uit een onderzoek naar meertalige communicatie. Deze aanbevelingen zijn ook bruikbaar voor communicatie met Nederlandstalige inwoners. Bij het uitvoeren van deze aanbevelingen werken we ook in de geest van de door onze gemeenteraad aangenomen motie over klare taal.
- In Heusden nemen we onze verantwoordelijkheid. We zijn steeds in ontwikkeling. Over die ontwikkeling zoeken we steeds het gesprek met de samenleving. Dat doen we volgens onze kernwaarden klant centraal, dialoog & samenwerking, aanspreken & verantwoordelijkheid nemen.
- Via klantonderzoek, het inwonerspanel, het online volgen van openbare digitale bronnen en uitvraag vanuit de organisatie brengen we voortdurend in beeld wat de informatiebehoefte van inwoners en ondernemers is.
- We blijven onderzoek doen naar de wenselijkheid en haalbaarheid van nieuwe en bestaande digitale kanalen zoals de Persoonlijke Internet Pagina, digitale post/MijnOverheid of beeldbellen. Wanneer ze wenselijk en haalbaar zijn, nemen we nieuwe kanalen in gebruik of richten we ze verder in.
- Eind 2024 wordt aan de raad het programma van eisen voorgelegd voor 4 scenario’s voor de huisvesting van de gemeentelijke organisatie. Concreet betekent dit dat na een keuze door de raad in 2025 de ontwerpfase kan worden opgestart om tot realisatie te komen.
Gemeentelijk vastgoed
Wat willen we bereiken?
- We willen op effectieve wijze kunnen inspelen op toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen door het op strategische wijze inzetten van onze grondposities.
- We willen groeien in lijn met het huisvestingsbeleid naar een strategische en tactische huisvestingsorganisatie
- Effectief beheer, exploitatie en gebruik van ons maatschappelijk vastgoed, gericht op de maatschappelijke functies die hiermee mogelijk worden gemaakt.
Wat gaan we daarvoor doen?
- We gaan alleen bij hoge uitzondering over tot de verkoop van cultuurgronden. We zetten ons in om cultuurgronden bij rechtmatige gebruikers onder te brengen, we stimuleren duurzaam beheer van de gronden en we gaan meer kaders opstellen in ons beleid op cultuurgronden.
- We gaan met de samenwerkingspartners van het te bouwen multifunctionele accommodatie (MFA) in Oudheusden aan de slag om een goed doordacht samenwerkingsprogramma op te stellen en plan te maken voor het beheer en exploitatie van dit MFA.
- We gaan aan de slag met een betere routing en inrichting van MFA Caleidoscoop; hierbij kijken we vooral naar de vindbaarheid en zichtbaarheid van het buurthuis en de wijkwinkel.
- Na vaststelling van het huisvestingsbeleid gaan we van start met de eerste fase van implementatie. Daarmee wordt de basis op orde gebracht en de huisvestingsorganisatie gepositioneerd en geprofessionaliseerd. Toekomstige en reeds bestaande multifunctionele accommodaties richten we in volgens het nieuwe huisvestingsbeleid waarbij het beheer bij de gemeente komt te liggen en de gebruikers als gelijkwaardige spelers verantwoordelijk zijn voor de programmering.
- We hebben het bedrag om snel in te kunnen spelen op de vastgoedmarkt voor het doen van strategische aankopen aangepast aan het huidige prijsniveau.
- We bouwen ons vastgoedinformatiesysteem (VIS) uit. Daarmee zorgen we dat de raad altijd adequate informatie heeft om haar kaderstellende en controlerende rol te vervullen. We zorgen dat dit systeem automatisch gevuld kan worden uit de ICT-systemen binnen onze organisatie.
- We gaan door met het duurzamer maken van het gemeentelijk vastgoed dat we voor langere tijd in eigendom willen houden en we maken een plan voor vastgoed dat we niet willen of kunnen verduurzamen.
- We onderzoeken de huisvestingsbehoefte van onze maatschappelijke organisaties en verenigingen en maken hiervoor een integraal en toekomstbestendig huisvestingsplan.